Wist je dat je huisbaas verplicht is uiterlijk 30 juni van elk jaar een afrekening servicekosten en nutsvoorzieningen over het voorgaande jaar te sturen? Dit gaat niet alleen over de kosten voor gas, licht en water, maar ook over kosten zoals bijvoorbeeld tuinonderhoud, schoonmaak, meubilering en stoffering.
Je betaalt maandelijks een voorschot voor deze kosten. Veel verhuurders vragen een (veel) hoger voorschot dan op grond van de geleverde service en diensten reëel is, dus vaak hoor je ieder jaar geld terug te krijgen! Als je iedere maand teveel hebt betaald, kan dat op jaarbasis leiden tot een aanzienlijk bedrag. De verhuurder laat deze afrekening vaak achterwege in de hoop dat huurders er niet om vragen.
Heb je op 30 juni nog geen afrekening ontvangen? Of heb je nog nooit een afrekening servicekosten ontvangen? Gebruik deze voorbeeldmail om te sturen naar je huisbaas of neem contact op met Huurteam Utrecht. Zij geven gratis en vrijblijvend advies. Als je wil kunnen zij namens jou het teveel betaalde terugvragen.
Ook als je wel een afrekening hebt gekregen kan het lonend zijn deze te bespreken met Huurteam Utrecht. Wat een verhuurder via de servicekosten in rekening wil brengen, moet ook in het huurcontract overeengekomen zijn. Bovendien staat in het Burgerlijk Wetboek omschreven welke kosten als servicekosten aangemerkt mogen worden. De verhuurder mag daar niet van afwijken.
De servicekosten kunnen tot 2 jaar na boekjaar nog gecheckt worden. De afrekening over 2019 moet de huurder vóór 1 juli 2020 hebben ontvangen, die over 2020 vóór 1 juli 2021, enzovoorts. Als de afrekening de periode van bijvoorbeeld mei of september 2019 tot mei of september 2020 betreft, moet de afrekening vóór 1 juli 2021 aan de huurder zijn verstrekt, over de periode mei of september 2020 tot mei of september 2021 vóór 1 juli 2022, enzovoorts. Wacht echter niet te lang voordat je actie onderneemt!
Voor meer informatie over servicekosten en nutsvoorzieningen, kijk op de website van de Huurcommissie, neem contact op met Huurteam Utrecht, of mail je vraag naar onze VIDIUS Rechtshulp.
LET OP: Als je voor je eigen kamer een aparte meter hebt, behoor je een automatische afrekening te ontvangen van het energiebedrijf en niet via de huisbaas.